Thursday, January 6, 2011

Cik P yang x menjengah almost 2.y.o....Just Wanna 2 share

From:
Dr Raja Juhaidah Abdullah
...
View Contact
To: nor hasidawati

2010/11/25

Salam Dr,

Saya mempunyai seorang anak berusia 1 thn 9 bln yang masih menyusu badan sepenuhnya. Saya mengambil ubat Noriday sebagai pencegahan kehamilan disebabkan saya masih menyusukan anak. Masalah saya ialah haid saya yang pertama adalah ketika baby berusia 5 bulan selepas kelahiran dan sehingga kini saya tidak period. Adakah kerana sebab saya menyusukan anak dan makan noriday? Saya tiada sebarang masalah ketika pengambilan pil tersebut cuma saya risau adakah saya normal kerana terlalu lama tidak period? Melalui pembacaan saya di web Dr kemungkinan saya mengalami masalah hyperprolactinaemia (prolaktin yang berlebihan) atau Amenorrhea (ketiadaan haid). Adakah saya akan mengalami masalah kesihatan kelak? Ketika membawa anak ke klinik kerajaan, jururawat menyuruh saya berhenti mengambil Noriday kerana anak sudah lebih 6 bulan dan anak sudah makan serta pil tersebut hanya ada 1 hormon. Saya khuatir susu akan berkurangan jika saya mengambil pil yang mengandungi 2 hormon. Saya masih ingin meneruskan penyusuan selama yang boleh. Saya juga tidak bercadang untuk mengandung lagi. Adakah saya perlu berhenti makan pil tersebut bagi membolehkan saya period? Tapi saya tidak mahu mengandung. Moga Dr boleh bantu saya.

Terima kasih

Pn Ida
KL


From: Dr Raja Juhaidah Abdullah
To: nor hasidawati
Sent: Wed, December 1, 2010 8:10:48 PM
Subject: Re: Masalah hyperprolactinaemia atau Amenorrhea?

memang betul nasihat jururawat tersebut, hentikan Noriday dan cuba Yasmin atau pil yang serupa.
pemakaian pil 2 hormon cuma memberikan terhadap penyusuan sebelum bayi berusia 6 bulan.



2010/12/2 nor hasidawati

jadi Dr saya mengalami masalah yang mana? Hyperprolactinaemia atau Amenorrhea? Perlukah saya dapatkan rawatan untuk membolehkan saya period semula?Bagaimana dengan penyusuan saya? Perlukah saya berhentikan sedangkan anak saya belum berumur 2 thn. Pengambilan pil 2 hormon adakah mengganggu pengeluaran susu saya? Terima kasih.



From: Dr Raja Juhaidah Abdullah
puan tidak berhaid sebab breastfeeding...

2 comments:

  1. risau teramat sgt..sb ida dh lama sgt x period..siap rujuk doc lagi..till now pun x period..ermm..

    ReplyDelete